פינוי בינוי או תמ"א 38? מה עדיף לכם?

על ההבדלים בין פרויקט תמ"א 38 לפרויקט פינוי בינוי

בדומה לדברים טובים רבים בחיינו, אשר לעיתים הדרך אליהם תהיה דרך חתחתים מייגעת, גם בפרויקטים דוגמת פינוי בינוי ותמ"א 38 חיפה טמונים קשיים שונים. הבעייתיות העיקרית, כרוכה בעובדה שבמהלך העבודות על התכנית, איכות החיים בבניין ובסביבתו יורדת, כאשר בפרויקט תמ"א ישנם דיירים רבים אשר בוחרים להישאר ולגור במבנה.

כחלק מכך הם עלולים להיות חשופים לרעשים וללכלוך אשר טמונים בעבודות הבניין השונות, דוגמת ניסור בטון ופעולות נוספות המתבצעות בתהליך זה. בפרויקט פינוי בינוי, ברוב המקרים, הדיירים יאלצו לעזוב את הבניין עד לסיום הפרויקט, אבל השכנים בבניינים הצמודים עלולים להרגיש את הקושי מהעובדה שהמקום הפך לאתר בנייה.

אז כל מי ששואל את עצמו כמה זמן עלולים להימשך הפרויקטים הללו, יוכל לקבל לוח זמנים לאחר שהתוכנית תאושר ועוד לפני שהיא תצא אל הפועל. משך זמן העבודות בפרויקט תמ"א 38 יכול להימשך כשנה וחצי עד שנתיים. בפרויקט פינוי בינוי התהליך ארוך יותר והוא יכול לארוך גם ארבע עד שש שנים ולעיתים גם יותר.

לא תמיד אותו לוח זמנים יהיה מדויק ובמקרים רבים יחולו עיכובים שונים אשר עלולים לגרום לתהליך להתארך ולהתמשך, כך שכדאי להיערך לכך בהתאם.

מוציאים את הפרויקט אל הפועל

היתרונות של הפרויקטים הינם רבים, אבל העובדה היא שתקופת הזמן מהרגע בו הרעיון לגבי יישום התכניות מתחיל להתגבש ועד לסיום הפרויקטים, עלולה לארוך גם שנים. בפרויקט פינוי בינוי לדוגמא, יש צורך בהוצאה של תכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה, כך שרק התהליך הזה לבדו יכול לקחת מעל ל-5 שנים.

מכיוון שתמ"א 38 הינה תכנית שכבר קיימת, הפעולה היחידה בה צריך לנקוט היא לבקש היתר בנייה, כאשר תהליך זה אורך בדרך כלל בין שנה לשנתיים.

ההליך של קבלת כלל האישורים עבור תמ"א 38 מאת הוועדה המחוזית הרלבנטית, נמשך בממוצע כשנה. זאת, במידה ולא מוגשות התנגדויות לוועדה ולא נמצאו חריגות בנייה.

אורך הפרויקטים תלוי בגורמים רבים, כאשר אחד האלמנטים המשמעותיים אשר יקבעו את זמן הפרויקטים תהיה התשובה לשאלה האם יהיה צורך בהריסה ובנייה מחדש או שמדובר רק על עבודות תוספת בנייה על אלו הקיימות.

חושבים על העתיד

פרויקטים תמ"א 38 ופינוי בינוי מצריכים מצד בעלי הדירות במבנים, לקחת בחשבון, שצפויה להם תקופת זמן ארוכה יחסית אשר תהיה קצת פחות נוחה. אבל בסוף התקופה הזאת, הם עתידים ליהנות מדירה יקרה, גדולה ויפה יותר – וזה כמובן, שווה את הכול.

הוספת מאמר לאתר?

    קידום אתרים בישראל קידום אתרים בישראל
    דילוג לתוכן